Allt du behöver för ett problemfritt bilägande

Vi erbjuder alla tjänster du behöver för din bil.
Det går även bra att nå oss på 0340-50 40 00 eller förnamn.efternamn@bildepot.se

22 december, 2021

Möt serviceteknikern som tar ut svängarna på Europas racingbanor.

Vi kliver in i Bildepåns Volvoverkstad och där hittar vi Erik Bertilsson som håller på att byta oljan i en Volvo V60. På helgerna under sommarhalvåret hittar vi Erik längs Europas racingbanor i en Renault Clio. Häng med när vi ser vad som lockar i racingvärlden, var motorintresset kommer ifrån och varför han servar Volvo när han tävlar med en Renault.

– Jag valde att plugga grundläggande fordonsutbildning vid Motorsportsgymnasiet i Anderstorp. Här fanns en lärare som uteslutande arbetade med motorsport vilket lockade. Sista halvåret fick jag chansen att göra praktik vid ett team i Danmark som hette Insight racing. Väldigt roligt.

Hur kommer det sig att du har valt just banracing?
Farten är den stora tjusningen i motorsport och är också anledningen till att det har blivit banracing. Utmaningen är att kunna hålla en så jämn fart som möjligt hela tiden, oavsett raksträcka eller kurvor. Då är varje ögonblick viktig och miss-
tagen måste bli så få som möjligt. Omkörningar är fantastiskt roligt!

Hur kommer det sig att du började med racing?
Det är ett arv från min pappa Örjan Bertilssson som alltid har haft ett stort intresse för motorsport. Han har nog helt enkelt fört det vidare till mig och han är alltid den som finns med och hjälper, coachar och peppar. Han fick inte själv köra för sina föräldrar så jag tror att han lite lever ut det genom mig nu, säger Erik med ett leende.

Allt började med Gocart.
Eftersom intresset för motorsport kom med barnsbenen så tog det inte lång tid innan Erik började köra Go Cart. Men redan vid 13 års ålder hoppade han in bakom ratten i en Renault Clio och körde Renault Clio Cup Junior i Sverige under två års tid. Efter det följde Citroen DS3 Cup i Norden under tre år. Under 2021 är det i en Renault Clio han tävlar, och med hela Europa som arena i Renault Clio Cup.
Den största skillnaden med att tävla i Europa kontra Norden är banorna, det är mycket större längre ner i Europa t.ex. Formel 1 banor som kan vara 6 km långa.

Idag tävlar han med ett Tjeckiskt team som heter Carpek racing. Teamet ser till att allt runt omkring fungerar och Erik skruvar aldrig på bilen han tävlar i. – Jag kommer bara dit och kör vilket är en härlig kontrast till vardagen, säger Erik.

Framtiden lockar till större tävlingar
Erik ser förebilder i Ted Björk (WTCR) och Max Verstapen (Formell 1) och han drömmer själv om att tävla i WTCR (VM i bil med tak). En dröm som Erik har en plan för att nå och arbetar mot.

Den stora utmaningen i banracing är att lära sig bilen och banorna, vilka blir nya varje år när Erik arbetar sig uppåt i racingkarriären. Då är det skönt att Erik kan lägga fullt fokus på att köra och hans team finns där när han önskar någon förändring gällande bilen.

Hur kommer det sig att du tävlar med Renault Clio men arbetar med Volvo till vardags?
Det är en sak att arbeta med bilar, att serva, reparera och så vidare och en helt annan att köra. Jag ser en stor skillnad i en racingbil och en privat bil som tar mig framåt i vardagen.

Innan jag började arbeta på Bildepån arbetade jag i ett racingteam men det fungerar inte så bra när man själv tävlar. Sen har vi alltid haft Volvo i familjen så även det har nog gått i arv, precis som
motorintresse säger Erik med stolthet. 

 

Fakta!

Yrke: Personlig servicetekniker
Ålder: 20 år
Kör privat: Volvo XC60
Fritidsintresse: Cykla landsväg och golf.

Erik Bertilsson

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Bildepåns hemsida. Godkänn Läs merPrivacy & Cookies Policy