Den senaste tiden har det varit stor debatt kring olika typer av bränsle för fordon. En del i debatten, är det nya förslag till bonus-malus beskattning som lagts fram av regeringen. Detta förslag klubbades av Sveriges Riksdag i december. Många har frågor om vad som gäller och vi har därför sammanfattat förändringarna nedan.
BONUS-MALUS
Bonus-malus införs 2018-07-01. Den kommer bara att gälla bilar som blir skattepliktiga från detta datum, alltså inte retroaktivt på bilar sålda och registrerade 2018-07-01. Den nya skatten omfattar nya, lätta fordon (personbil klass I och II, lätta bussar samt lätta lastbilar).
Med nuvarande regler har alla fordon en grundskatt på 360 kr per år. Utöver det tillkommer ett koldioxidbelopp som baseras på utsläppen vid blandad körning och man betalar 22 kr/gr över 111 gr/km. Vid vissa förutsättningar kan man betala 11 kr/gr (t.ex. bilar som kan köras på etanol). Detta system behålls för bilar som registrerats före 2018-07-01.
Bonus
Den femåriga skattebefrielsen för miljöbilar kommer tas bort och ersättas av en bonus till bilar med låga utsläpp. Den högsta bonusen är 60 000 kr och den får bilar som har noll-utsläpp. Därefter minskas bonusen linjärt till 10 000 kr som är den lägsta bonusen och den ges till bilar som släpper ut 60 gr/km.
Malus
Bensin- eller dieseldrivna bilar som släpper ut över 95 gr koldioxid per kilometer kommer att få en högre skatt än idag. Skatten gäller i tre år.
Koldioxidbeloppet är 82 kr/gram koldioxid som fordonet släpper ut utöver 95 gr/km och upp till 140 gr/km vid blandad körning. Vid utsläpp högre än 140 gr beskattas dessa med 107 kr/gr. För dieselbilar tillkommer ett bränsle- samt ett miljötillägg.
Fordon som kan drivas med alternativa drivmedel (t.ex. etanol eller fordonsgas) får ingen förhöjd fordonsskatt.
Efter tre år återgår bilarna till motsvarande nivåer som idag. En dieseldriven bil får en lite annorlunda beräkning jämfört med idag.
Vad betyder detta för mig?
Generellt kan man säga att koldioxidutsläppen från en bil kommer ge större effekt på skatten jämfört med idag. Det betyder att större bilar, som generellt har högre utsläpp, kommer att få en högre skatt. Hur mycket beror på val av motor, modell o.s.v. En bensinmotor har ofta något högre CO2 utsläpp än en dieselmotor och val av utrustning kan påverka (t.ex. automatlåda eller fyrhjulsdrift).
Exempel
Här följer ett antal exempel på bilar som är vanliga hos oss på Bildepån. Kom ihåg att förändringarna endast gäller bilar som registreras från 2018-07-01.
Personbilar:
Bilmodell | Skatt idag | Skatt efter 1 juli 2018 |
Volvo V90 D3 automat | 4 187 kr/år | +2 667 kr jmf i dag |
Volvo V60 T3 man | 3 640 kr/år | +2 752 kr |
Ford Fiesta 1.0 man | 524 kr/år | +164 kr |
Ford Kuga 2.0 TDCI 180 hk aut | 5 620 kr/år | +3 317 kr |
Renault Clio Energy TCe 90 | 1 180 kr/år | +820 kr |
Renault Kadjar Energy TCe 130 automat | 2 656 kr/år | +2 032 kr |
Transportbilar:
Modell | Bränsle, vxllåda | Effekt | CO2 | ÖKNING i kr | Ny skatt |
Ford Custom | Diesel, aut | 130 hk | 178 g/km | 6 176 kr | 10 773 kr |
Ford Custom | Diesel, man | 105 hk | 157 g/km | 4 740 kr | 8 242 kr |
Ford Connect L1 | Diesel, man | 100 hk | 115 g/km | 2 493 kr | 3 805 kr |
Ford Connect L2 | Diesel, man | 100 hk | 124 g/km | 2 883 kr | 4 664 kr |
Ford Ranger | Diesel, aut | 200 hk | 231 g/km | 9 800 kr | 17 160 kr |
Renault Trafic L2H1 | Manuell | 125 hk | 159 g/km | 4 877 kr | 8 483 kr |
Renault Alaskan Dci | Automat | 190 hk | 183 g/km | 6 518 kr | 11 375 kr |
Renault Master L2H2 | Manuell | 145 hk | 177 g/km | 6 108 kr | 10 652 kr |